גיוס משקיעים

גיוס משקיעים

גיוס משקיעים – הקדמה

חברות ועסקים שוקלים כיצד לממן את הפעילות העסקית כשבפניהם עומדות מספר אפשרויות:
הלוואה מבנק, גיוס הון ממוסדות פיננסיים אחרים כגון מימון ישיר, קרנות פנסיה וכדומה, גיוס מגורמים פרטיים או עסקים קשורים או עסקים בענף תמורת ריבית תקופתית ו/או גיוס הון עצמי באמצעות משקיעים, לרבות קרנות הון סיכון.
גיוס משקיעים משמעותו הקטנת רמת הסיכון בטווח הקצר בתמורה להקטנת החלק היחסי ו/או השליטה של בעלי המניות הקיימים בכל הנוגע להחלטות שאמורות להתקבל ממועד ההשקעה או על פי מה שסוכם.

איתור משקיעים בענף

רצוי להתחיל בפניה אישית ודיסקרטית לגורמים בענף, כדי למנוע שמועות ורחשים לא רצויים.
גורמים המכירים את הענף, יקבלו החלטות מהר יותר וכן ישקלו רכישת עסקים נוספים בתחום על פי שיקוליהם האסטרטגיים.
כעיקרון גורמים בענף מבצעים רכישות באופנים הבאים:

  1. השקעה לפנים – כאשר ספק מעוניין לרכוש עסק או חברה לה הוא מספק שירותים ו/או מוצרים.
  2. השקעה לאחור – חברה שרוכשת חברות או עסקים שמספקים לה שירותים ו/או מוצרים
  3. השקעה לצדדים – רכישה של מתחרים הפועלים בענף
    בנוסף, ניתן לפרסם מודעה דיסקרטית/אנונימית המופנה לגורמים בענף בו פועל העסק, בכתבי עת מקצועיים ואתרים נבחרים.
    קיימת חשיבות למקום הפרסום, קהלי היעד על מנת להגדיל את מספר ההזדמנויות הרלבנטיות.

איתור משקיעים מחוץ לענף

ניתן לפנות לגורם המעוניין להיכנס לענף (שהוא חדש עבורו) ולחסוך עבורו את זמן ההטמעה וההשקעה הנדרשים בכניסה לענף.
במקרה זה צריכים להפעיל שיקול דעת לגבי הסיבות להשקעה בחברה.
הסיבות יכולות להיות כדלקמן:

  1. מוצר או שירותים נלווים למוצרים הקיימים של המשקיע (מוצר משלים) – לדוגמא: חברה המוכרת סירים ומחבתות מעוניינת להשקיע במפעל המייצר או מוכר סכו"ם
  2. מוצרים משיקים – מוצרים המשמשים במספר ענפים, אך ניתן לעשות בהם שימוש גם בענף נשוא ההשקעה
    לדוגמא: חברה העוסקת בתחום הובלת רהיטים, מעוניינת להכנס לתחום חלוקת מזון.
    התחומים הם שונים אך מאחר והם עוסקים בהובלה, למשקיע הפוטנציאלי ניסיון בתחום ניהול ציי רכב ולכן רכישת עסק בתחום, יקל עליו את הכניסה לענף חלוקת המזון. כלומר התחליף מבחינת המשקיע להובלת רהיטים היא הובלת מזון.

מחיר לעומת שווי ההשקעה

גיוס משקיעים הוא עניין של רמת סיכון שהחברה או העסק אינם מוכנים להתמודד עמה.
סיבה נוספת לגיוס משקיעים הם שיקולים אסטרטגיים כגון הגדלת נתח שוק או קבלת יתרון יחסי מול מתחרים.
בשלב ראשון רצוי להעריך את שווי החברה או העסק על מנת לקבוע את חלק המשקיעים בתמורה לסיכון שהם נחשפים אליו.
נניח לדוגמא כי שווי עסק הוא 1 מיליון ש"ח.
בהנחה שהחברה צריכה מימון של 0.5 מיליון ש"ח לפעילות קיימת או חדשה ובמקרה זה בד"כ, משקיעים חדשים ירצו כ – 50% מהעסק או החברה.
מצד שני במידה ולמשקיעים ידע ענפי ותרומתם השיווקית או היצרנית עולה על הקיים בחברה, יתכן וירצו חלק נכבד יותר.
סיבה נוספת היא שבמידה ומשקיעים מעוניינים להיכנס לענף חדש עבורם הם יהיו מוכנים לשיעור נמוך יותר בתמורה לחיסכון בזמן הלימוד, עלות הכניסה לענף והסיכונים שבכניסה אליו.

אם לסכם את הנאמר, שווי חברה כפי שמוערך מבחינה חשבונאית או כלכלית, אינו ערובה למחיר סופי, אלא תלוי בגורמים נוספים הנובעים משיקולים אסטרטגים של המשקיעים או העסק המקבל את ההשקעה.

מתווכים עסקיים וגורמים מסייעים

אפשרות נוספת היא פנייה למתווכים עסקיים המכירים את הענף.
פנייה למתווכים עסקיים, עשויה לקצר את משך החיפוש ותמורת עמלה נאותה, אותם מתווכים יפנו לגורמי השקעה איתם הם בקשר כגון:
גורמים פרטיים בענף, גורמים מחוץ לענף, קרנות הון סיכון, גופים מוסדיים וכדומה.
מומלץ להשתתף בכנסי משקיעים וכנסים מקצועיים ולהציג את החברה באופן אטרקטיבי ומושך.
במידה ויש עניין, בעלי המניות יקבלו פניות מתוך שיקולים אסטרטגיים של חברות המעוניינות להגדיל את חלקן בענף, יתרונן היחסי או להיכנס לתחום חדש ואטרקטיבי.

מוניטין

מוניטין מבחינה כלכלית הוא פוטנציאל העסקי שבמידת סבירות נתונה, יכולה החברה לתכנן את פעילותה העסקית החדשה או הקיימת.
לדוגמא, מוניטין טוב יחסית, מאפשר לחברות בעלות נתח שוק, להמשיך ולהתמודד בשוק ללא איבוד נתח השוק שלהן גם אם יכנסו מתחרים נוספים. כמו כן בעסקים קטנים יחסית, מוניטין טוב הוא בסיס להתעצמות ולהרחבת הפעילות העסקית.
במידת סבירות לתכנון עתידי או במוניטין יש להשקיע על מנת להעלותה ולשמרה בעיני קהלי היעד.

שווי המוניטין – נגזר מרמת סבירות לתכנון פעילות עסקית או רמת הסיכון החיצונית שהעסק מתמודד עמה (גם לתהליכים פנימיים יש חשיבות והשפעה על רמת הסיכון החיצונית).
לדוגמא: עסק בתחום התקשורת.
שוק התקשורת הוא רב תהפוכות וחדשות לבקרים הלקוחות מכלים את זעמם בחברות שמנסות לשרוד את הרגולציה המחמירה או מאבק מתמיד עם שולי רווח נמוכים. לכאורה רמת הסיכון היא גבוהה והסבירות לתכנון קדימה עשויה להיות נמוכה אלא אם היא מובילה בשוק בכל מצב.
בשוק זה הסבירות שחברה תאבד את המוניטין הוא גבוה למרות שאולי כיום היא עדיין שומרת על מעמדה.
מבחינה כלכלית ערך המוניטין בדוגמא שהובאה נמוך.
מבחינה חשבונאית, שווי השוק של העסק בניכוי ערכו המאזני או ערכו הנכסי, הוא המוניטין ואין לכך קשר לשווי הכלכלי של המוניטין.

לסיכום

גיוס משקיעים יכול לנבוע ממספר רב של סיבות.
אין סיבה בלבדית ושווי ההשקעה או מחיר ההשקעה הוא מעבר לשיקולים כלכליים-חשבונאיים מקובלים, אלא בשיקולים אסטרטגיים ועסקיים נוספים.
ראשית, איתור משקיעים נעשה במעגל הקרוב בענף, אך יכול להעשות מחוץ לענף ובאמצעות מתווכים עסקיים וגורמים מסייעים אחרים.
שווי מוניטין חשבונאי, אינו קריטריון לערכו הכלכלי.
ערכו הכלכלי של המוניטין הוא עניין להערכת סביבת הסיכון או שיעור הסיכון בו פועלת החברה או הסבירות בתכנון צעדיה בעתיד.