ייעוץ לפתיחת עסק חדש

ייעוץ לפתיחת עסק

ייעוץ לפתיחת עסק – הקדמה

יעוץ לפתיחת עסק – יזמים המעוניינים לפתוח עסק בענף מסויים עושים זאת מטעמים רבים כגון אלו:
נאמר להם שהתחום רווחי, חברים ומכרים כולל משפחה עוסקים בתחום והם נמשכים לענף, הם מתעניינים בענף כי הוא מאפשר להם לקבל ביטוי לעצמם, מחפשים מעמד וססטוס, מעוניינים "להראות" לכל מי שהם מכירים שהם ברי יכולת, מרגישים שבתחום עיסוקם כיום הם לא ממצים את עצמם, שמעו בתקשורת שהתחום רווחי, אין להם מה לעשות חוץ מזה ועוד סיבות רבות ומגוונות.
כלומר עוד לפני שניגשנו לניתוחים עסקיים וכלכליים, ייעוץ לפתיחת עסק נדרש לבחון מה מניע את היזם ומהם כישוריו לעסקו בתחום והפוטנציאל שלו להצליח בסוג העסק בו בחר.
משימה זו היא באחריות היועץ העסקי ובאחריות היזם לבחון את מסקנותיו של היועץ העסקי.
ישנן מדינות שהיזמים נדרשים לעבור קורס או לרכוש השכלה מתאימה שיכינו אותם לקראתו ושיחושו את מידת התאמתם.
בישראל, אנו עדים לשיעור סגירת עסקים גבוה במיוחד בשל הקלות היחסית שבפתיחת עסק.

ייעוץ לפתיחת עסק – מה נדרש לבדוק

כפי שנכתב לעיל, נדרש לבדוק את יכולותיו האישיות של היזם והסיבות שבגינם רוצה לפתוח את העסק ומה צפוי לו בתחילת דרכו.
לכן קיימת חשיבות רבה לכך שהיועץ העסקי יכיר את התחום ויהיה בעל השכלה וניסיון מתאימים.
לדוגמא: אם יזם מעוניין לפתוח מסעדה במרכז מסחרי בעיר גדולה, חשוב שיבחר ביועץ עסקי המכיר את העיר המסוימת, הענף, סוג העסק, המוניטין שלו וקשריו. הדברים נכונים הן ליזם והן ליועץ העסקי.

  1. גישור על פערים – בעלי עסקים מנוסים, יודעים היטב מה קורה עם העסק ומהם היתרונות והחסרונות שלו.
    שונה המצב מיזם שהוא חדש בתחום.
    הוא יכול לקבל מושג מחברים וקולגות המכירים את התחום אך "אין חכם כבעל ניסיון".
    ייעוץ לפתיחת עסק אמור לגשר על הפער מאחר והיועץ עסקי מכיר עסקים רבים בתחום ועבר קשיים ומכשולים והצליח לסייע ליזמים בעסקים שטיפל ומטפל.
  2. נקודה נוספת חשובה היא העמידות הפיננסית.
    יועץ עסקי נדרש לבחון את האיתנות הפיננסית של היזם.
    יזם המסתמך בעיקר על חובות חיצוניים נמצא ברמת סיכון גבוהה יותר מאשר יזם עם הון עצמי מתאים שתומך בעסק בתחילת פעילותו.
    לכן יועץ עסקי חייב לקחת את האיתנות הפיננסית של היזם במערך שיקוליו.
    צריך לזכור, יזם בדרך כלל חדור התלהבות ואין קשר חד ערכי בין ההתלהבות שלו לסיכויי ההצלחה.
  3. הניסיון של היועץ העסקי הוא עניין מהותי. לא מספיק שהוא טיפל בעסקים וייעץ להם, חשוב מאוד לדעת מהן התוצאות והאם יכול לקבל המלצות מעסקים אחרים.
  4. מוניטין היועץ חשוב, אך למרות שיש ליועץ מוניטין מרשים, צריך לבדוק אם ליווה עסקים חדשים מהתחלתם ולא רק בשלבים המתקדמים שלהם.
    הסיבה נעוצה בקשיים הרגשיים והמנטליים אותם חווה היזם ויכולתו של היועץ להיות מעיין "פסיכולוג" שיתמוך ביזם.
  5. הכרות של היועץ העסקי את "מודל קאולי– על פי המודל, יועץ עסקי יכול לחשב ברמת סבירות גבוהה את סיכויי ההצלחה של היזם.
    חשוב שהיועץ מחשב את סיכויי ההצלחה בקביעת משתנים כלשהם, אך עצם העובדה שיכול לחשב ולהעריך משתנים על פי המודל, מראה כי גישתו היא שיטתית ואין הרבה הנסתר מעיניו.
    עובדה זו תאפשר ליזם להיות סמוך ובטוח כי הוא בידיים טובות לפחות ברמת התכנון.
  6. עולם המס – יועץ עסקי אינו חייב להיות יועץ מס או רואה חשבון, אך רצוי שידריך את היזם במה הוא צפוי וכיצד לבחור את רואה החשבון שלו.
    רואה חשבון של "עסקים חדשים" צריך מידה רבה יותר של סבלנות על מנת שיקנה לעסק את ההרגלים הנכונים בכיצד להכין את החומר השוטף וכן מה נדרש ממנו מבחינת הוראות ניהול ספרים.
    יועץ עסקי, המלווה עסק חדש, רצוי שיתלווה בשלבים הראשונים ליזם על מנת שיוכל לבקש מרואה החשבון, דוחות בפורמט שיאפשר לו לנתח טוב יותר את הפעילות העסקית.
    ככלל קשר טוב בין יועץ עסקי לבין רואה החשבון, הוא עניין מומלץ והתרומה ההדדית יכולה לסייע רבות ליזם, ליועץ העסקי וכמובן לרואה החשבון שיקבל עסק יציב לשנים ארוכות.
  7. כימיה בינאישית – מלבד כל הנכתב, חשוב שהיזם יסמוך ויאמין ביועץ העסקי.
    הכימיה הבינאישית שנבדקת לאחר מספר שיחות היכרות מאפשרת ליזם להחליט אם היועץ מולו, מתאים לאופיו ו"לשגיונותיו" והאם יצליח ליעץ לו באופן אפקטיבי.

סוג היועץ

על מנת לבדוק מיזם או פעילות עסקית, יזמים ניגשים לאנשי מקצוע על מנת שיסייעו בידם.
יתרונם של אנשי מקצוע שהם מכירים מנסיונם את הענף ויכולים לייעץ ליזם בתחילת דרכו או בסוגיות אחרות העומדות על הפרק.
כשניגשים למיזם חדש צריך לבדוק את התחום המקצועי, שיווקי, הנדסי תפעולי, מיסוי ומימון.
למעשה כל פרקי התוכנית העסקית רלבנטיים.
במידה וליזם חסרות חלק מהמיומנויות והוא הדרש להכנת תוכנית עסקית ו/או לביצוע משימות אד הוק ו/או מאמן עסקי לשיפור תכונות מנצחות , יועץ פרונטלי ועוד כהנא וכהנא, חשוב שייעזר ביועץ עסקי. 

בשלב ראשון חשובה ההתמקדות בתכנון ולכן שימוש במודלים כלכליים ועסקיים כדוגמת "מודל קאולי" הם רלבנטיים לקבלת החלטה עקרונית לבי פתיחת עסק.
היזם צריך להחליט אם הוא מעוניין ביועץ אסטרטגי-שיווקי ו/או ייעוץ פיננסי ו/או מומחה להכנת תוכניות עסקיות.
לעיתים היזם מתפשר על ממוצע מסוים של התמחויות מאחר ואין באפשרותו לשכור יועץ לכל תחום אך חשוב גם שיתיעץ עם מספר יועצים עסקים על מנת לדון איתם על התלבטויותיו.
יועצים עסקיים המתמחים בייעוץ לפתיחת עסק, מתמחים בסוגיות הנוגעות להקמת עסק אך אינם בהכרח מתמחים ביעוץ לעסקים בוגרים.

המשכיות

יועצים עסקיים לעסקים מתחילים, מתמחים בהכוונה של עסק בראשית דרכו. האם יש להם אותו המשקל בהמשך לאחר שהעסק הצליח לעמוד על הרגליים, או שיכולתם לסייע בהמשך לא תהיה גבוהה כבעבר?.
חשוב שהיזם יבחר יועץ עסקי שקשריו עמו פתוחים וישירים כדי שיוכל להתייעץ עמו גם בסוגיה זו.
יועצים עסקיים בעלי יושרה, יכולים להמליץ על עמיתים שהם מכירים, המתמחים בפתרון סוגיות של עסק מתבגר.
על היזם לבחון זאת ולראות את מידת הפתיחות של היועץ בכל הנוגע להמשכיות על פי המיומנויות הרלבנטיות של היועץ.

לסיכום – הקשר בין יזם ליועץ עסקי הוא עניין מהותי.
מאחר ותחום התמחות של ליווי עסקי בתחילת הדרך שונה מהמשכה, רצוי שהיזם יבחר לעצמו יועץ עסקי מתאים לתחילת דרכו ובהמשך ישקול שכירת יועצים עם התמחויות המתאימות לעסקים בשלים ו/או מתבגרים.

נושאים לבדיקה עבור עסק מתחיל:

  • התחום המקצועי ורמת המיומנות של היזם בסוג העסק אותו מעוניין לפתוח
  • בדיקת גורמים אישיים של היזם שבגינם רוצה לפתוח את העסק וכן את מידת ההתמדה והמחויבות שלו
  • בחירת יועצים מתאימים כגון: יועצים עסקיים, מתווכים, אנשי מקצוע וכדומה
  • התחום העסקי – אסטרטגיה, שיווק, תפעול, מימון ומיסוי – רצוי באמצעות לבחון באמצעות מודל קאולי או תוכנית עסקית מפורטת
  • בחירת רואה חשבון ופתיחת תיקים במס הכנסה, ביטוח לאומי וניכויים במקרה של העסקת עובדים
  • עמידותו הפיננסית של היזם
  • תקופת החזר ההשקעה או נקודת האיזון לפי העניין
  • ניתוח הצורך בהכנסת משקיעים נוספים מסיבות מגוונות בתחילת הפעילות או בהמשכה